Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Geduld hebben loont!

Bij deze een steun in de rug bij iedereen die geconfronteerd wordt met blessures. Zelf heb ik er bijna 2 jaar over gedaan om via het Start To Run programma het lopen 'onder de knie' te krijgen. Conditioneel zat het steeds goed, dankzij het fietsen. Maar de moeilijkheid zat vooral in de nieuwe belasting en de reactie hierop van pezen en spieren. Daarom is mijn respect enorm groot voor mensen die starten met lopen zonder conditionele basis of sportieve achtergrond waar er een dubbele focus nodig is.

Het lijstje blessures (knie, scheenbeen, achillespees) is redelijk volledig, maar ik ben nooit te ver gegaan. Net op tijd telkens enkele weken (zelfs 1x maanden) gestopt om nadien de draad terug op te pikken. Mensen rondom waaronder geneeskundigen, hebben getracht me te ontmoedigen en de focus te leggen op andere sporten maar zelf voelde ik aan dat mijn lichaam zich stilletjes begon aan te passen aan deze nieuwe belasting.

Ondertussen ben ik al een tijdje pijnvrij maar de rem blijft er nog steeds opstaan. Ik loop maximaal 2 à 3 keer (30 à 60' per training) per week waarvan minimum 75% onverhard. Zou liever meer en langer lopen maar ga dat nog even uitstellen.

Sportief logboek: https://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Alsof mijn lichaam (eindelijk) aanvaard heeft dat de loopmicrobe geen eendagsbeestje is. De gewrichten en pezen kunnen onderhand de nieuwe belasting goed verdragen en bezorgen me zo goed als geen kopzorgen meer. Leuk om enkel te moeten focussen op het sporten zelf. Vandaar dat ik de voorbije weken eindelijk werk heb gemaakt van wat kwalitatieve trainingen.

Intervaltrainingen
1/ 8 x 1' (4'00/km) met 1' rust (5'00/km)
2/ 2 x 1000m (3'50/km)

Vooral de laatste heeft me mentaal een boost gegeven. Op training was het me nog niet gelukt kilometertijden onder de 4' te lopen. In wedstrijden lukte me dat wel, maar daar spelen externe motivaties een rol.

In ieder geval, goed op schema om mijn aflossingsteam (6 x 7km) bij te staan bij de marathon van Kampenhout op 12 december.
Er dient daar een persoonlijk record gelopen te worden op 5km, om er vervolgens nog 2km aan te brijen...

Ik ben de zwakke schakel en moet de schade beperken, maar het Köhler effect kan me naar een hoger niveau tillen ;-)
http://www.britannica.com/topic/Kohler-effect

Traininglogboek (fietsen en lopen) nog steeds te volgen op:
https://www.strava.com/athletes/358626
NarN
Berichten: 355
Lid geworden op: 18 mar 2014, 21:18
Locatie: Tessenderlo

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door NarN »

Mooi man. Goed bezig!
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Even een korten/snelle update:

Nog steeds aan het lopen en gelukkig met minder onderbrekingen als voordien. Toch dien ik regelmatig een korte break in te lassen om een echte blessure te voorkomen... Ondertussen overgeschakeld naar New Balance met extra schokabsorberende zolen van mysole. Deze combi zorgt ervoor dat ik langer en vaker kan lopen zonder ongemakken.

Hopelijk kan ik lang genoeg lopen op volume en interval om deze winter opnieuw aan crossduathlons deel te nemen (lopen + MTB + lopen).

Activiteitslog nog steeds te vinden op: https://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Zou het?
Blessures blijven uit, na dik 2 jaar experimenteren met schoenen, zolen, compressiekousen én verstand gebruiken ;-). Hierdoor kan ik mijn gewenste 3 looptrainingen per week uitvoeren (als de agenda het toelaat), want fietsen blijft de primaire sport met 3 trainingen per week. Sinds 2012 fiets ik met een vermogensmeter, waardoor de efficiëntie van mijn trainingen een pak hoger liggen. Ook de winters wordt er puur op vermogen getraind, nu meer dan ooit met Zwift (virtuele omgeving waar je kan samenrijden met fietsers/gamers all over the world - of gewoon met de fietskameraden van elke dag). Trainen op vermogen dus... Deze lijn moet toch doorgetrokken kunnen worden naar het lopen. En inderdaad sinds 2 weken loop ik eveneens met een vermogensmeter (Stryd) waardoor er bijna 1 op 1 kan vergeleken worden met de fietstrainingen, in tegenstelling tot de hartslaggrafiek die bij het lopen altijd hoger ligt. Tot zover een eerste lezing uit het lopen op vermogen. Later meer...

Activiteiten nog steeds te volgen op:
https://www.strava.com/athletes/358626
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Holenmens »

Lopen met een vermogensmeter? Hoe werkt dat? Word het vermogen dan op 1 of andere manier berekent? Meten lijkt me wat lastig...
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Holenmens schreef:Lopen met een vermogensmeter? Hoe werkt dat? Word het vermogen dan op 1 of andere manier berekent? Meten lijkt me wat lastig...
Met een footpod #stryd. Hoe het juist werkt, kan ik je niet toelichten. Maar ik was wel benieuwd naar de resultaten, zeker omdat ik 100% achter het trainen op vermogen sta. Op de fiets heb ik mijn prestaties destijds verbeterd door minder te trainen ... Efficiëntie ligt zoveel hoger. Nu heb ik al 3 looptrainingen en een wedstrijd kunnen analyseren en ik moet zeggen dat niet alleen de waarden nagenoeg overeenkomen met die van de fiets, maar ook het intensiteitsgevoel van de inspanning. Mijn RunFTP heb ik nog niet bepaald volgens een protocol, maar ik kan nu al zeggen dat die rond de 340W gaat liggen, net zoals mijn huidige FTP bij het fietsen. Ik ben alvast een believer - ook wat vermogensmeting bij het lopen betreft.
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Even terug van weggeweest.
4 jaar later nog steeds aan het lopen, waarvan de laatste 2 jaar zo goed als blessurevrij. Wel consequent met compressiekousen en vooral onverhard. Terwijl het lopen in 2014 eerder een tijdelijke vervanging was van het tijdrovende fietsen is het nu een complementaire sport geworden waar ik beide zo goed mogelijk combineer gedurende het hele jaar. Loopwedstrijden doe ik wel voornamelijk in de wintermaanden. Mijn loopniveau gaat er elk jaar nog op vooruit ondanks de 40+, maar dat is het voordeel als je laat met een sport begint. Momenteel staat PR 5000 op 18'50" en dat is op zich beter dan ik 2 jaar geleden na opbouw en blessures kon denken.

Ook een eerste trailrun gedaan in Wezemaal met redelijk wat hoogtemeters. Denk dat er nog meer gaan volgen...

Ondanks dat het fietsen mijn primaire sport blijft, kan ik meer genieten van de loopmomenten.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Welkom terug op het forum, blij te horen dat alles vlot verloopt, houden zo :P
Inhale the future. Exhale the past.
Plaats reactie