Hernia / Bulging Disc

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

Zaterdag heb ik weer mijn combi fietsen + lopen een weekje (hopelijk wordt het niet meer) meoten opschorten.
Vorige week woensdag 45 minuten probleemloos gelopen, donderdagavond gefitnesst (enkel fietsen en cross training, niet lopen), lichte pijn in de onderrug, maar leek geen probleem, want vrijdag was een rustdag (op sportvlak).

Vrijdag was de rugpijn wel erger, en ben ik onstekingsremmers beginnen nemen, zaterdag was het gewoon onmogelijk om nog een beetje te stappen, noodgedwongen moeten rusten, en geplande loop-/fietssessie noodgedwongen moeten afschaffen.

Zondag was het gelukkig een beetje beter, en vandaag vééél beter, als het zo verder gaat kan ik morgenavond de afgelaste fiets- en looptraining (voorzichtig) hervatten.

Diagnose lijkt een acute lumbago te zijn, iets waar ik vele jaren geleden wel eens last van had, maar ondertussen dacht vanaf te zijn, hopelijk wordt het niet cronisch. Klein voordeeltje bij een acute lumbago is, dat de pijn doorgaans ook heel snel verdwijnt, na enkele dagen al.

Advies dat collega-sporters mij geven is om ook een sport te gaan doen waar de rug optimaal wordt getraind, zwemmen lijkt heel geschikt, maar dat doe ik niet graag, of anders spierversterkende oefeningen voor de rug- en buikspieren. Ik denk dat ik binnenkort dan ook weer een keertje per week terug de body-pump inga, want inderdaad, toen ik een jaar geleden opnieuw intensiever ben beginnen sporten na een "stilstand" van een half jaar, heb ik het aspect kracht een beetje verwaarloosd ten voordele van de duursporten/conditie (vooral lopen en fietsen dus).

De training is dus ietskes te eenzijdig geworden vrees ik.

Ik hou jullie zeker op de hoogte hoe het verder gaat, hopelijk morgen terug alive and running.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

Sinds gisteren iets nieuws, nu ook pijn in de liesstreek. En ik heb de indruk dat daar iets afgekneld wordt, want ik heb het gevoel dat mijn linkerbeen lichtjes "verdoofd" lijkt.
Blijkbaar zit er iets afgekneld.
Hoe dan ook, lopen zal nog niet voor vanavond zijn vrees ik :cry: :cry: :cry:
Vieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2010, 09:10

Re: Weer eventjes out

Bericht door Vieke »

Hellothere,

Wat jammer dit allemaal te lezen.... Vreselijk frustrerend. :roll:
Ik hoop dat je snel weer de oude bent hoor en weer kan sporten.
Blijkbaar wordt rug heel zwaar belast he bij het lopen? Eventueel krachttraining rug doen he of deed je dat al en hielp dat niet?
De liespijn, en het verdoofde gevoel kan uitstralingspijn zijn van een blokkage in je rug of andere plek. Weet ik van hier op het werk, veel mensen hebben dat. Werk in de medische sector en hoor vaak over uitstralingspijnen. Kan in armen en benen zijn, afhankelijk van waar de blokkage zit.

Hoop in elk geval dat je er snel weer door komt!

Sterkte!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

Hoi Vieke,

Bedankt voor de info, ik heb even rondgegoogled ivm de uitstralingspijn en denk niet dat dit bij mij het geval is. Uitstralingpijnen zijn er blijkbaar in combinatie met bijvb. rugpijn, maar de rugpijn is bij mij volledig over nu. Bovendien is het linkerbeen minder gevoelig maar doet de lies behoorlijk pijn, dus ik denk toch dat er daar ergens iets is afgekneld.

Het is wel zo, dat bij de acture lumbago die ik afgelopen weekend door de pijn mijn rug volledig scheefgetrokken stond. Wellicht heeft dat wel invloed gehad op de lies. Ik hoop in elk geval dat het snel vanzelf overgaat.
Als ik zit of lig is er overigens geen enkel probleem, is enkel bij het stappen.

En frustrerend, jazeker. Ik ben intussen al meer dan een jaar bezig met lopen en dit, tot voor kort zonder enig probleem. Ik kan met gemak, vrolijk fluitend meer dan een uur lopen aan een behoorlijk tempo, tot voor kort nooit enig probleem mee gehad.

En nu, op een paar maanden tijd, 2 keer out. In juni 3 weken op non-actief wegens een kuitblessure, en nu dit weer, en dat is wel om moedeloos van te worden. Ik weet wel dat ik, na enige "uitval" weer snel de draad kan oppikken, daar maak ik mij dus niet echt veel zorgen om, maar dit wordt toch wel hééél vervelend. Mijn vriendin zei me onlangs dat ik ook ouder wordt, en ik geen 20 blijf, awel ik zal het zo stilaan moeten geloven :roll: :roll: :roll:

En krachttraining heb ik nog niet hervat nee. Tot voor enkele jaren deed ik een paar keer per week ook aan bodypump in de fitness. Da's een workout van een uur, waarmee je alle spiergroepen in je lichaam verstevigd, heel efficient overigens. Nadien heb ik een half jaar stilgelegen met zowat alles wat sport en beweging betreft, sinds een jaar terug aan het lopen, fietsen en cardio training in de fitness. De krachttraining heb ik echter nooit hernomen, Gezien het lopen en fietsen een jaar lang zo goed ging, en ik daar meer dan de tijd voor genomen heb om op te bouwen, ben ik er ook vanuit gegaan dat mijn spieren en pezen effectief voldoende zijn aangesterkt om mijn huidige sportieve activiteiten aan te kunnen. Ik heb wel recentelijk het aantal sportmomenten opgedreven naar vier.

Hoe dan ook, de lumbago toont duidelijk aan dat er toch nog werk is aan de rug- en buikspiertjes (en aan al de rest waarschijnlijk ook dan). Ik denk dus toch dat ik daar eens werk van ga maken, als het allemaal weer een beetje in orde is.
ann
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2010, 13:07
Locatie: Hove

Re: Weer eventjes out

Bericht door ann »

dat klinkt allemaal niet zo goed hoor, maar iemand heeft ooit eens ergens gezegd dat je naar je lijf moet luisteren ;) dus dat wordt even rust nemen.

het goede nieuws is dat je nu meer tijd hebt ons, beginners, met tips bij te staan ;)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

ann schreef:dat klinkt allemaal niet zo goed hoor, maar iemand heeft ooit eens ergens gezegd dat je naar je lijf moet luisteren ;) dus dat wordt even rust nemen.
Ik zal weinig keuze hebben vrees ik, je zal mij dus vandaag niet zien in het park van Hove :lol:
En dat naar mijn lijf luisteren, tja dat doe ik, alleen heeft mijn lijf nu ongelijk. Ik doe echt alles volgens het boekje, heb heel verantwoord en rustig opgebouwd, heb een jaar lang probleemloos gelopen, vrolijk fluitend een uurtje of meer ...
Ik wil dus wel best naar mijn lijf luisteren, alleen weet ik nu niet goed wat het mij probeert te vertellen :roll: :roll:
ann schreef:het goede nieuws is dat je nu meer tijd hebt ons, beginners, met tips bij te staan ;)
Hoor ik daar iemand die regelmatig 20 km loopt zich beginner noemen ? :lol: :lol:
Ik zal mijn best doen om in de vrijgekomen tijd wat extra tips te lanceren, maar tja, van de andere kant, als je ziet wat ik de afgelopen 2 maanden allemaal gemankeert heb, begin ik mij stilaan af te vragen of ik wel de geschikte persoon ben om tips te geven :mrgreen:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

Ziet er niet goed uit.
Pijn blijft dezelfde en betert totaal niet. Ook verdoofd gevoel in linkerbeen blijft.
Vanavond afspraak met dokter, maar denk dat die mij gewoon gaat doorverwijzen, er is niks te zien of te voelen, dus zonder scan of platen vrees ik dat we het nooit zullen weten, en gezien de pijn dezelfde blijft, vrees ik dat het niet zal weggaan alleen met rusten of medicatie.

Afgaande op wat ik voel (en ook niet voel), denk ik dat er een bloedvat of een zenuw is afgekneld.

Nu denk ik wel dat het niets met het lopen te maken heeft, want ik heb pas woensdag de laatste keer 45 minuten gelopen, zonder enig probleem, vlotte snelheid, hartslag perfect binnen de zone, .. donderdag wel gefitnessed, maar enkel fietsen en cross trainen. Vrijdag last van de rug, en pas maandag beginnen sukkelen met het huidige probleem, da's dus 5 dagen na de loopsessie.

Soit, we zien wel wat meneer doktoor vanavond zegt.

Ik stel voor dat jullie, in afwachting allemaal een rondje extra voor mij lopen :lol:
ann
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2010, 13:07
Locatie: Hove

Re: Weer eventjes out

Bericht door ann »

mmm dat klinkt niet zo best :( hou ons op de hoogte wat de dok vanavond zegt en in afwachting zal ik in jouw plaats het park van Hove onveilig maken ;)
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

Re: Weer eventjes out

Bericht door Ria »

en Hellothere, wat was het verdict van de dokter gisteren..?
Hopelijk ben je snel weer de "oude" en kan je weer aan de slag, verplicht stilzitten is niet prettig, zeker niet als je zo gebeten bent als jij, ik duim voor een positief bericht..!!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

Bon, gisteren drie kwartier, bij mijnheer doktoor geweest, allemaal niet zo goed, pfff ..
Vieke schreef:Hellothere,De liespijn, en het verdoofde gevoel kan uitstralingspijn zijn van een blokkage in je rug of andere plek. Weet ik van hier op het werk, veel mensen hebben dat. Werk in de medische sector en hoor vaak over uitstralingspijnen. Kan in armen en benen zijn, afhankelijk van waar de blokkage zit.
Vieke, blijkbaar had jij het bij het rechte eind (mijn dokter deelt in elk geval jouw mening :D ), door de rugproblemen van vorige week is er een knelling van een zenuw in mijn onderrrug. De pijn zit echter niet in mijn onderrug, maar straalt uit wel in mijn linkerheup (waardoor ik dacht dat daar iets gekneld zat). Het goeie nieuwe is, dat het wel weer stilaan zal beteren, het slechte nieuws is, dat mijn rug problemen geeft door een slechte houding. Ik kantel blijkbaar mijn bekken iets te ver, waardoor je dit riskeert. Niet dat ik er als quasi modo bijloop hoor, maar toch genoeg om vroeg of laat problemen te krijgen blijkbaar.

Dokter heeft mij kiné voorgeschreven om iets aan die houding te doen en om die rug te verstevigen, een 2 à 3 keer per week, ik vraag me alleen af hoe ik dat ga doen. Ik heb soewieso al geen 9 tot 5 job. Als alleenstaande vader dien ik te zorgen dat er gewinkeld wordt, gewassen en dat mijn huishouden een beetje draait. Verder heb ik wel een relatie die in het Brusselse woont, en waar ik toch ook wel wat tijd mee wil doorbrengen, en daarbovenop wil ik toch het 3 à 4 keer per week sporten volhouden, zeker minstens het lopen. Dus als jullie een kinesist kennen die 's nachts werkt dan hoor ik het graag.

Bovendien leef ik onregelmatig, en soms wel heel bourgondisch, niet dat ik moddervet ben, maar toch een kilo of 10 te zwaar :oops: :oops: . Die moeten er van de dokter ook af als ik wil blijven sporten op het huidige niveau, hmmm, al even interessant.

En als kers op de taart (dokter ziet mij maar om de 10 jaar of zo) heeft hij maar gelijk even de bloeddruk genomen), en ja hoor, die was ook te hoog :x :x
Rusteriger aandoen qua stress zei hij (hoe ??, geen idee), en geen koffie meer. Lap, daar gaat de enige verslaving die mij nog restte, koffie daar draai ik op, liiiiiters per dag. :cry: :cry:

Dus besluit : niet veel meer mee met mij aan te vangen.

Toch nog één lichtpuntje, hoewel zulk een knelling pijnlijk en heel vervelend is, is er blijkbaar niks beschadigd hierdoor. Dus zodra de pijn en het ongemak wegzijn, mag ik onmiddellijk weer beginnen met lopen. Dokter heeft mij aangeraden om het dit weekend nog even rustiger aan te doen, en dan (uiteraard indien geen pijn meer) mag ik eigenlijk direkt weer verdersporten aan het tempo dat ik nu bezig ben.

Besluit : vanaf volgende week dien ik mijn koffieverslaving door geen koffie meer te vervangen door een loopverslaving :lol: :lol:
Plaats reactie