Dagboek van Ayla: week 5

Week 5: Halfway there!

Maandag ben ik met voor het eerst met mijn vriend gaan lopen. Hij blij, want dat vraagt hij al tijden en ik zei altijd dat ik nooit zou gaan hardlopen. 😂 Ik voelde me altijd oncomfortabel om met hem te gaan rennen, omdat ik wist dat zijn conditie een stuk beter is dan die van mij, maar desondanks ging het super goed! Hij rende soms voor me uit en kwam dan weer terug, dus dat was top en daarnaast was het ook erg gezellig om samen te doen. Zo zie je maar dat het hartstikke goed kan uitpakken als je buiten je comfortzone stapt.

We voelden ons allebei heerlijk na de run! Weer heb ik mijn doel behaald om alle intervallen vol te houden en dat maakt me super blij! We zijn gaan rennen terwijl de zon onderging en het was een lekkere avond, wat ook positief bijdraagt aan het proces. Zo fijn dat de lente eraan komt, want het weer wordt alleen maar beter! 🤩 

IMG 2522
There’s no better run than a sunset run 💛

Aan het einde van de sessie merkte mijn vriend op dat mijn ademhalingstechniek niet helemaal top was. Blijkbaar was ik zo gefocust op te blijven ademhalen, dat ik niet echt meer bezig was met ook daadwerkelijk goed in en uit te ademen. Mijn ademhaling ging daardoor niet gelijk met mijn ritme, dus daarom heb ik hier tijdens sessie 2 en 3 extra opgelet. Ik merk wanneer ik me goed focus op mijn ademhaling het rennen me gemakkelijker afgaat als wanneer ik dat niet doe. Daarnaast krijg ik dan ook geen steek in mijn zij. Alhoewel ik daar sowieso vrijwel geen last van heb gehad door het volgen van dit opbouwende programma. 😉

Wat helpt mij dan precies om goed te blijven ademhalen?

  • Ik tel mijn stappen en zorg dat ik steeds op dezelfde stap in- en uitadem. Welke stappen dat precies zijn ligt aan hoe snel je gaat, dus mijn tip is om vooral zelf even uit te proberen wat goed voor jou voelt. 
  • Ik adem in door zowel mijn neus als mond en dan weer uit door mijn mond en houd me hier ook niet bij in. Ik heb liever dat ik wat overdreven ademhaal, zodat ik het goed onder controle kan houden, dan dat ik me inhoud mocht er iemand langskomen. Niemand die er gek van op gaat kijken en zowel who cares? Het zal je leven echt niet slechter maken, want je bent nog steeds degene die hartstikke lekker bezig is voor je gezondheid. 🙌
  • Ik houd mijn hoofd omhoog en mijn borstkas vooruit en open. Ik noem het ook wel de Super(wo)man houding. En zijn we dat ook niet allemaal een beetje door elke keer weer die sessies te rocken? 😜

Mocht je nog andere tips hebben wat betreft een goede ademhaling tijdens het lopen, laat het vooral weten in de comments of via de Start-to-run Instagram. Alle tips zijn welkom! 😄

Keep it up everyone! We’re halfway there (letterlijk en figuurlijk) 💪

1 thought on “Dagboek van Ayla: week 5”

  1. Pingback: Dagboek van Ayla: week 4 - Start to run

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.